احكام نماز جماعت

1- اگر جاى مأموم بلندتر از امام باشد, در صورتى كه بلندى آن به مقدار متعارفِ باشد, اشكال ندارد; مثل آن كه امام در صحن مسجد و مأموم در پشت بام به نماز بايستد, ولى اگر مثل ساختمانهاى چند طبقهء اين زمان باشد, جماعت اشكال دارد.(1) .

2- اگر بين كسانى كه در يك صف ايستاده اند, بچهء مميز; يعنى بچه اى كه خوب و بد را مى فهمد فاصله شود و فاصله بيش از يك گام باشد و :

مى دانند نماز او صحيح است ــ مى توانند اقتدا كند.

مى دانند نماز او باطل است ــ نمى توانند اقتدا كنند..

بودن يك كودك در حال نماز, هر چند نمازش باطل باشد, اشكال ندارد.

نمى دانند نمازش صحيح است يا باطل ــ مى توانند اقتدا كنند.(2).

3- بعد از تكبير امام جماعت , اگر صف جلو آمادهء نماز و تكبير گفتن آنان نزديك باشد, كسى كه در صف بعد ايستاده , مى تواند تكبير بگويد.(3).

4- اگر نماز همهء كسانى كه در صف جلو هستند تمام شود يا همهء آنها نيّت فرادا نمايند, اگر فاصله به اندازهء يك قدم بزرگ نباشد, نماز صف بعد به طور جماعت صحيح است و اگر بيشتر از اين مقدار باشد, فرادا مى شود و صحيح است .(4)

5- اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است , مى تواند اقتدا كند, ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند و اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اوّل يا دوّم بوده , نمازش صحيح است .(5).

استفتاء

س ـ در صف جماعت اگر در يك صف يا صفها بين مردان كه در يك طرف قرار دارند و زنان كه در طرف ديگرند, حجابى نباشد, آيا نماز آنها اشكال ندارد؟

ج ـ اشكال ندارد.(6)

برخى از مستحبات و مكروهات نماز جماعت

مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اوّل بايستند.2 مستحب است صفهاى جماعت منظم باشد و بين كسانى كه در يك صف ايستاده اند فاصله نباشد.3 مستحب است بعد از گفتن <قد قامت الصلوة> مأمومين برخيزند.4 مستحب است امام جماعت حال مأمومى را كه از ديگران ضعيف تر است رعايت كند و عجله نكند, تا افرادح ضعيف برسند و قنوت و ركوع و سجود را طول ندهد, مگر آن كه بداند همهء كسانى كه به او اقتدا كرده اند به طولانى شدن مايلند.5 اگر در صف هاى جماعت جا باشد, مكروه است انسان تنها بايستد.6 مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود.(7)


1ـ توضيح المسائل , م 1416
2ـ توضيح المسائل , م 1417
3ـ توضيح المسائل , م 1418
4ـ توضيح المسائل , م 1438
5ـ توضيح المسائل , م 1446
6ـ استفتاآت , ج 1 ص 280 س 490
7ـ توضيح المسائل , م 197ـ 198