1 تبعيّت آن است كه شىء نجسى به واسطهء پاك شدن چيز ديگرى پاك شود.
2 در موارد زير اشياء نجس به تبعيّت پاك مى شود.
شراب سركه شود, ظرف آن هم پاك مى شود, حتى جاهايى كه هنگام جوش آمدن نجس شده . و حتى اگر پشت ظرف هم نجس شده باشد.
پس از اتمام سه غسل ميّت , تختى كه ميّت را بر آن خوابانده اند و دست غسال و پارچه اى كه بر ميت انداخته اند (لنگ ) پاك مى شود.
كسى كه چيزى را تطهير مى كند, اگر دست و آن چيز با هم آب كشيده شود, دست او هم پاك مى شود و احتياج به تطهير مجدّد ندارد(1).
برطرف شدن عين نجاست
در دو مورد اگر عين نجس برطرف شود, چيز نجس پاك مى شود و احتياج به آب كشيدن ندارد:
1 بدن حيوان : مثلاً منقار مرغى كه نجاست خورده , هنگامى كه نجس برطرف شود منقارش پاك است .
2 باطن بدن انسان : مانند داخل دهان و بينى و گوش ; بنابراين اگر هنگام مسواك كردن از لثه ها خون بيايد, يا شخصى غذاى نجس بخورد, زمانى كه در دهان غذاى نجس و خون نباشد, يا به قدرى كم است كه با آب دهان مخلوط شده و از بين برود پاك است و آب كشيدن داخل دهان لازم نيست .(2)
س ـ اگر دهان خونى شود و در دهان دندان مصنوعى طورى باشد كه به دندان طبيعى چسبيده باشد و نشود آن را براى آب كشيدن به بيرون از دهان آورد, آيا نحوهء تطهيرش مانند دندان طبيعى است ؟
ج ـ بنابراحتياط واجب , حكم دندان طبيعى را ندارد و بايد تطهير شود.(3)