1- بقاى بر تقليد ميت اشكال ندارد, يعنى كسى كه در زمان حيات مجتهدى به فتاوايش يا بعضى از آنها عمل كرده باشد, مى تواند بر تقليد او باقى بماند, حتى در مسائلى كه در زمان حيات آن مجتهد به آنها عمل نكرده نيز مى تواند از وى تقليد كند; مثلاً در زمان حيات او به حج نرفته و اكنون پس از مرگ او به حج مى رود مى تواند مناسك حج را مطابق فتواى او عمل كند.(1)
2- بقاى بر تقليد ميّت بايد با اجازهء مجتهد زنده باشد; يعنى چنانچه به فتواى مجتهد زنده بقاى بر تقليد ميت جايز باشد مى تواند همچنان از او تقليد كند.(2)
3- كسى كه بر تقليد ميّت باقى مانده است , در مسائلى كه ميّت فتوا نداده و همچنين در مسائل جديد بايد از مجتهد زنده تقليد كند.(3)