<غنا> تنها زيبا كردن صدا نيست , بلكه كشيدن صدا و بالا و پايين كردن آن است با كيفيت خاصى كه مطرب باشد و با مجالس لهو و محافل طرب و ابزار لهو و ادوات موسيقى تناسب داشته باشد(1).
1ـ اشتغال به كار غنا و شنيدن و كسب از اين راه حرام است .(2)
2ـ غناى زنهاى آوازه خوان در عروسى ها استثنا شده است و اين بعيد نيست , و احتياط واجب آن است كه به هنگام شب زفاف و مجلسى كه قبل از آن تدارك شده اكتفا شود, نه هر مجلسى , بلكه احتياط اين است كه مطلقا و بطور كلى اجتناب شود(3).
3ـ يادگيرى و يادان غنا حرام است .(4)
4ـ گوش دادن به صداهاى مشكوك ـ اعم از آهنگ يا آواز ـ كه غنا بودن آن معلوم نيست , اشكال ندارد(5).
س 1ـ بعضى از سرودهايى كه از صدا و سيماى جمهورى اسلامى پخش مى شود.
آهنگهاى تندى دارد كه حتى انسان را از حالت طبيعى خارج مى كند, شنيدن اين نوع سرودها چه حكمى دارد ؟ و آيا شنيدن كليهء آهنگهايى كه از راديو پخش مى شود موافق شرع است ؟ و ديگر اين كه نواختن آهنگ بار نوازنده چه حكمى دارد ; مثلا شخصى كه آهنگهاى سرود شهيد مطهرى را مى نوازد و اين غم انگيز است براى او چه حكمى دارد ؟
ج ـ موسيقى مطرب حرام است و صداهاى مشكوك مانع ندارد.(6)
س 2ـ موزيك نظامى و سرودهايى كه از راديو و تلويزيون پخش مى شود و همچنين سرودهايى كه به وسيلهء خانمها در حضور مردها اجرا مى شود. شرعا جايز هستند يا خير ؟
ج ـ اشكال ندارد مگر محرز شود كه موسيقى مطرب است .(7)
س 3ـ آيا آواز خواندن زوجه براى زوج خود در صورتى كه منجر به غنا شود جايز است يا خبر ؟
ج ـ حرام است .(8)
س 4ـ آيا مطالعه در كتابخانه اى كه صداى موسيقى به گوش مى رسد جايز است؟
ج ـ مطالعه جايز است و مجرد رسيدن صدا, بدون استماع (گوش دادن ) حرام نيست(9) .
آهنگ يا آواز: 1ـ مطرب بودن آن معلوم است ـ حرام .
2ـ مطرب نبودن آن معلوم است ـ جايز.
3ـ مطرب بودن آن معلوم نيست ـ جايز.