س 1ـ اطاعت از پدر و مادر تا چه حد بر فرزند لازم است و آيا اجداد و جدات هم حكم پدر و مادر را دارند ؟
ج ـ در امورى كه انجام آن موجب ناراحتى آنها است از حيث شفقت پدر و مادرى اطاعت
شود و فرقى بين پدر و مادر و اجداد نيست .(1)
س 2ـ همسايه ما روى منزل خود دو طبقهء ديگر ساخته است , اما به بهانهء اين يك متر حياط خلوت به طرف حياط ما دارد, در هر دو طبقه پنجره گرفته است و شيشه هاى پنجره را ساده انداخته كه كاملا بر حياط ما اشراف دارد و آرامش ما را سلب كرده , آيا اين همسايه چنين حقى دارد يا نه ؟
ج ـ ساختمان در ملك خودش اشكال ندارد, ولى چنانچه ساده بودن شيشه ها موجب مزاحمت همسايه است بايد طورى عمل كند كه مزاحمت مرتفع شود.(2)
س 3ـ چيدن ميوه از باغ كشاورزى براى خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ , آيا حلال است يا خير, و اينكه مى گويند به اندازهء خوردن حلال است و براى بردن حلال نيست چگونه است ؟
ج ـ اگر درخت ميوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد, مى تواند در حال عبور از خيابان از ميوهء آن درخت براى خوردن در همانجا استفاده كند, به شرط آنكه از حد سيرى و احتياج تجاوز نكند.(3)
س 4ـ آيا انسان مى تواند از نظر شرعى با خويشاوندانى كه بى تقوا و بى نماز و ضد انقلابند ; از قبيل پدر, مادر, خواهر و غيره قطع رحم نمايد ؟
ج ـ قطع رحم جايز نيست , ولى بايد آنها را با مراعات موازين , امر به معروف و نهى از منكر نمايند.(4)
س 5ـ آيا استخاره درست است و وقتى يك عمل خيرى پيش آمد و ما استخاره كرديم بد آمد استخاره ملاك عمل است و بايد به آن اعتقاد داشت ؟
ج ـ از اصول اعتقاديه نيست كه اعتقاد به آن لازم باشد و در مورد تحير به قصد رجاء اشكال ندارد.(5)
س 6ـ عده اى با خواندن زيارت و دعا و شركت در مجالس عزادارى مخالفت مى كنند و مى گويند قرآن خواندن , در صورت نفهميدن معانى آيات , فايده اى ندارد و با خواندن قرآن در مجالس ترحيم نيز مخالفت مى نمايند, نظر اما چيست ؟
ج ـ خواندن زيارات و ادعيهء مأثوره و عزادارى براى سيد مظلومان و صلوات بر پيغمبر وت آل , از افضل قربات و آدم ساز است و قرائت قرآن از مستحبات و اهداى ثواب آن به اموات "موجب مثوبت است .(6)