1- تمام شرطهايى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد, در صحيح بودن غسل هم شرط است , بجز موالات و از بالا به پايين شستن بدن .(1)
2- كسى كه چند غسل بر او واجب است , مى تواند به نيّت همهء آنها يك غسل به جا آورد.
3- كسى كه غسل جنابت كرده , نبايد براى نماز وضو بگيرد, ولى با غسلهاى ديگر نمى شود نماز خواند و بايد وضو هم بگيرد.(2)
4- در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد, ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست , و اگر هر قسمتى را پيش از غسل دادن همان قسمت تطهير كند كافى است .(3)
5- غسل جبيره اى مثل وضوى جبيره اى است ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى بجا آورد.(140
6- كسى كه در حال روزه يا در احرام عمره يا حج است نمى تواند غسل ارتماسى انجام دهد, ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند صحيح است .(5)
7- در غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود و چنانچه با نيت غسل , آب به تمام بدن برسد كافى است .(6)
8- در اين موارد غسل باطل است :
قصد دارد پول حمامى را ندهد و در حمام غسل كند, هر چند بعد از غسل حمامى را راضى كند.
بدون آن كه بداند صاحب حمام راضى است , بخواهد مبلغ آن را نسيه بگذارد, اگر چه بعد از غسل حمامى را راضى كند.
بخواهد پول حرام يا پولى كه خمس آن را نداده , به حمامى بدهد.(7)
9- اگر در بين غسل , حدث اصغر از او سر زند غسل باطل نمى شود ولى بايد براى نماز وضو بگيرد, هر چند غسل جنابت باشد.(8)
10- وظيفهء كسى كه بعد از غسل بفهمد به قسمتى از بدن , آب نرسيده است :
الف : غسل ارتماسى بوده : بايد دوباره غسل كند, چه جاى آن را بداند يا نداند.
ب : غسل ترتيبى بوده :
1- جاى آن را نمى داند: بايد دوباره غسل كند.
2- جاى آن را مى داند:
-- در طرف چپ است : شستن همان مقدارى كه شسته نشده كافى است .
-- در طرف راست است : بايد آن مقدار را شسته سپس طرف چپ را بشويد.
-- در سر و گردن است : بايد آن مقدار را شسته و سپس طرف راست و چپ بدن را بشويد.(9)