-- مباح باشد.
-- بى حركت باشد.
-- تنگ و سقف آن كوتاه نباشد تا بتواند قيام و ركوع و سجود را به طور صحيح انجام دهد.
-- جايى كه پيشانى را مى گذارد پاك باشد.
-- مكان نمازگزار اگر نجس است طورى تر نباشد كه به بدن يا لباس نمازگزار سرايت كند.
-- جايى كه پيشانى را مى گذارد از جاى زانوها و بنابر احتياط واجب از جاى انگشتان پا, بيش از چهار
انگشت بسته پست تر يا بلندتر نباشد.(1)
1- يكى از شرايط مكان نمازگزار مباح بودن آن است پس در اين مكانها نماز باطل است :
-- نماز در ملك ديگران بدون اجازه صاحبش .
-- نماز در ملكى كه منفعت آن از ديگرى است ; مثلاً نماز خواندن در خانه اى كه اجاره داده شده بدون اجازهء مستأجر.
-- نماز خواندن در ملكى كه شريك دارد و سهم او جدا نيست (ملك مُشاع ) بدون اجازه شريك .
-- اگر با عين پولى كه خمس و زكات آن را نداده , ملكى بخرد و در آن نماز بخواند.
-- نماز خواندن در ملك ميّتى كه خمس يا زكات بدهكار است .
-- نماز خواندن در ملك ميّتى كه به مردم بدهكار است .
-- نماز خواندن در ملك ميّتى كه قرض ندارد ولى بعضى از ورثهء او صغير يا ديوانه باشند, يا غايب باشند بدون اجازهء قيّم .
-- نماز خواندن بر تخت و فرش غصبى .
# كسى كه در مسجد نشسته اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند, بنابر احتياط واجب بايد4وباره نمازش را در محل ديگرى بخواند.(2) 2- در زمين بسيار وسيعى كه دور از ده و چراگاه حيوانات است , اگر چه صاحبش راضى نباشد, نماز خواندن ح و نشستن و خوابيدن در آن اشكال ندارد و در زمينهاى زراعتى هم كه نزديك ده است و ديوار ندارد, اگر چه ح صاحبان آن صغير و ديوانه باشند نماز و عبور و تصرفات جزيى اشكال ندارد, ولى اگر يكى از صاحبان ناراضى 6اشند تصرف در آن حرام و نماز باطل است .(3)
3- در جاهايى كه نمى داند غصبى است يا نه , نماز خواندن اشكال ندارد.(4)
4- اگر در جايى كه نمى داند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد غصبى بوده , نمازش صحيح است .(5)
5- يكى از شرايط مكان نمازگزار بى حركت بودن آن است , بنابراين نماز خواندن در هواپيما, كشتى , قطار وچاتومبيل در حال حركت اگر سبب تكان خوردن بدن بشود, مثلاً لرزش زياد دارد, صحيح نيست , ولى اگر انسان خ ناچار شود كه در آن حال نماز بخواند, مثلاً اگر بخواهد صبر كند تا در هنگام توقف نماز بخواند وقت مى گذرد وخنماز قضا مى شود, بايد نماز را در آن حال بخواند ولى ساير شرايط نماز را در حدّ امكان مراعات كند; يعنى اين گونه عمل كند: براى نماز وضو بگيرد و اگر نتواند بايد تيمم كند, و چنانچه تيمم هم ممكن نباشد, احتياط مستحب است 0ماز را بخواند و بعد قضاى آن را به جا آورد. اگر مى تواند بايد نماز را ايستاده بخواند و اگر نه , در حال نشسته نماز بخواند. جهت قبله را مراعات كند, پس اگر آن وسيلهء نقليه به طرف ديگر بگردد, نمازگزار نيز بايد خود را با قبله تطبيق دهد. سجده بر كاغذ نيز صحيح است , چنانچه مهر يا خاك يا سنگ براى سجده ندارد بر آن سجده مى كند. اگر برخى از شرايط نماز را نتواند مراعات كند, بايد به هر نحو كه مى تواند نماز را بخواند.(6)
6- در حال ناچارى نماز خواندن در مكان غصبى و در جايى كه سقف آن كوتاه است و يا جايش تنگ است ;9انند سنگر و در مكان ناهموار اشكال ندارد. ل(7)
7- انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر (ص ) و امام (ع ) نماز نخواند.(8)
8- بنابر احتياط مستحب زن بايد عقب تر از مرد باشد و جاى سجدهء او از جاى ايستادن مرد كمى عقب ترباشد.(9)
9- اگر زن برابر مرد يا جلوتر باشد و پرده يا ديوار و مانند آن بين آنها فاصله نشود, و با هم وارد نماز شوند,6هتر آن است كه نماز را دوباره بخوانند.(10)
10- بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت جايز نيست و احتياط در نماز نخواندن در آن جاست , ليكن اگرلله خواند نمازش باطل نيست .(11)
11- كسى كه در محل عبور مردم نماز مى خواند, يا كسى روبروى اوست , مستحب است جلوى خود چيزى أبگذارد, و اگر چوب يا ريسمان يا تسبيح هم باشد كافى است .(12)
12- مستحب است , انسان نماز را در مسجد بخواند و در اسلام بر اين مسأله سفارش بسيار شده است .كـ همان , م 893
س ـ نماز خواندن در بانكها و ادارات و امثال آن و مدارس كه اغلب وضعيت ملكى آنها مشخص نيست چه صورتى دارد؟
ج ـ اگر علم به غصب بودن محل ندارند اشكال ندارد.(13)