چند مسأله :

1 خوردن و آشاميدن چيز نجس حرام است(1) .

2- اگر انسان ببيند كسى چيز نجسى را مى خورد يا با لباس نجس نماز مى خواند, لازم نيست به او تذكر دهد.(2)

3- چيز پاك را اگر انسان شك كند نجس شده يا نه , پاك است و جستجو و وارسى هم لازم نيست , هر چند بتواند نجس بودن يا پاك بودن آن را بفهمد, بنابراين در نمونه مثالهايى كه آورده مى شود, حكم به طهارت مى شود و نياز به سؤال كردن و تحقيق و پرهيز نيست .(3)

عطر و ادكلنى كه غيرمسلمان ساخته است ولى معلوم نيست كه با بدن وى تماس داشته است يا نه , پاك است .

وسايل و لوازمى كه در هتل ها يا منزلها ـ در كشورهاى غيراسلامى ـ وجود دارد, از جمله ظروف غذا, حوله , حمام , دستشويى , صابون , رختخواب , تخت , فرش و ساير چيزها اگر يقين به تماس با بدن كافر به گونه اى كه رطوبت سرايت كرده باشد و يا يقين به نجس شدن آن از راه ديگر نمى باشد, پاك است .

صندلى اتوبوس و تاكسى در كشورهاى غيراسلامى , در مواقعى كه باران مى بارد و بدن خيس است , ولى يقين به نجس شدن صندلى ماشين وجود ندارد, با نشستن بر آن , بدن نجس نمى شود.

استفاده از قاشق , چنگال , بشقاب , ليوان و ساير امكانات در رستورانها در صورتى كه يقين به نجس شدن آنها نباشد, پاك است .

نوشابه ها و ساير نوشيدنيهايى كه اصل آنها پاك و حلال است و معلوم نيست كه با بدن كافر تماس داشته است يا نه , پاك است . (امروزه غالباً اينگونه چيزها را بيشتر با دستگاه مى سازند و پر مى كنند).

خوراكى هايى از قبيل : قند, شكر, بيسكويت , شكلات , آدامس و غيره , اگر در ساخت آنها غير مسلمان دست داشته باشد, ولى يقين به تماس با بدن وى نداريم و به گونه اى ديگر نجس نشده , پاك است .

حبوبات و سبزيجات و ميوه هايى كه غيرمسلمان مى فروشد و يقين به نجس شدن آنها نيست , پاك مى باشد هر چند غيرمسلمان آن را كاشته و چيده و حمل كرده باشد. روغن ; اعم از حيوانى و غير آن , كه يقين به نجس بودن يا نجس شدن آن نباشد پاك است . مايعات مورد نياز وسايل نقليّه يا منزل ; اعم از بنزين , گازوئيل , نفت سفيد, روغن , گريس و غيره كه جاستخراج و تصفيه و توزيع آن به دست غيرمسلمان است ولى يقين به نجس شدن آن نيست , پاك مى باشد. وسايلى كه براى كار به غيرمسلمان داده شده ; مانند پارچه براى دوخت لباس و ماشين براى تعمير, اگر پس 7ز تحويل گرفتن , يقين به نجس شدن آن نباشد, پاك است . لباسى كه براى شستن يا اتو كردن به خشك شويى داده شده و غيرمسلمان كار آن را انجام داده است در0ورتى كه يقين به نجس شدن آن نباشد, پاك است . نان و ديگر پختنيها, كه غير مسلمان طبخ آن را انجام داده و مادهء اوليهء آن پاك بوده است و ما يقين به نجس شدن آن نداريم , پاك مى باشد. اگر مسلمانى با كافر دست بدهد, در حالى كه دست او رطوبت ندارد و يا رطوبت به حدّى نيست كه سرايت 1ند يا يقين به سرايت نباشد, دستش نجس نمى شود.


1ـ توضيح المسائل , م 141
2ـ توضيح المسائل , م 143
3ـ توضيح المسائل , م 123ـ العروة الوثقى , ج 1 احكام النجاسات , ص 79 م 1